Motioner

Vad är en motion?
En motion är ett förslag på förändring från en medlem i föreningen. En motion tas upp på årsstämman där närvarande kan rösta för eller emot förslagen. En bostadsrättsförening blir mer aktiv om alla medlemmarna berättar vad de vill förändra, och årsstämman är ett bra tillfälle för medlemmarna att kunna påverka. 

Det viktiga när man skriver en motion är att uttrycka sig på ett kort, kärnfullt sätt och med ett tydligt yrkande på vad man vill uppnå.

När skall motionen lämnas in?
För att styrelsen ska hinna behandla och besvara motioner inför årsstämman ska de vara inlämnade till styrelsen senast 31 mars. 

Vart ska du skicka motionen?
Motioner läggs direkt i brevlådan på Broddvägen 26. 

Hur skriver jag en motion?
Motionen ska vara skriftlig och innehålla: vad man vill förändra, förslag på förändring, namn, underskrift och lägenhetsnummer. 

Konkreta tips:

  1. Tala om vem motionen är ställd till (styrelsen) och när den ska behandlas (föreningsstämman).
  2. Ange gärna kort i rubriken vad förslaget går ut på.
  3. Berätta om bakgrunden och vilka motiv du har till ditt förslag.
  4. Presentera förslaget och visa vad det går ut på. Använd enkla ord.
  5. Yrka på vad du vill. Det går ut på att man formulerar sig i en att-sats. Inget beslut kan tas vid årsmötet om det är oklart vad förslagsställaren vill.
  6. Har du flera förslag, dela upp dem i flera att-satser.
  7. Motionen måste undertecknas av förslagsställaren själv. Namnförtydligande är också viktigt. Det är bara medlemmar i föreningen som har rätt att motionera till årsmötet.
  8. Har du flera förslag som inte berör varandra, lämna i så fall en motion för varje förslag. 
  9. Lämna motionen till styrelsen senast 31 mars.

Med kallelsen till årsmötet bifogas samtliga motioner som inkommit i tid. Styrelsen ger ett utlåtande om varje motionen inför mötet eller under mötet. Samtliga närvarande vid årsstämman fattar sedan beslut om bifall eller avslag för varje motion.  

Har du frågor, kontakta styrelsen.