Föreningsstämma

Föreningen håller varje år  en föreningsstämma (vanligtvis i maj månad). Styrelsen skickar ut datum och kallelse till alla medlemar. Då har alla medlemmar i föreningen möjlighet att närvara och rösta om frågorna på dagordningen samt välja ledamöter till styrelsen. Medlem får på föreningsstämma medföra ett biträde.

Rösträtt

På föreningsstämman har varje medlem en röst. Innehar flera medlemmar en bostadsrätt gemensamt har de tillsammans en röst. Medlem som inte betalat förfallen insats eller årsavgift har inte rösträtt. En medlems rätt vid föreningsstämma utövas av medlemmen personligen eller den som är medlemmens ställföreträdare enligt lag eller genom ombud.

Ombud & fullmakt

Ombud ska lämna in skriftlig daterad fullmakt. Fullmakten ska vara i original och gäller högst ett år från utfärdandet. Ombud får bara företräda en medlem.

Motioner

Som medlem kan du lämna motioner till föreningsstämman. Dessa ska, för att kunna tas upp vid kommande föreningsstämma, vara inlämnade till styrelsen senast den 31 mars. När du skriver din motion, se till att det finns ett tydligt förslag som man kan fatta beslut på. Se separat flik för tips om hur du skriver en motion.

Protokoll

Protokoll från föreningsstämma ska enligt stadgarna vara tillgängligt för medlemmar senast tre veckor efter stämman. Det är endast stämmoprotokoll som samtliga medlemmar har rätt att ta del av.

Protokoll från styrelsesammanträden är inte offentliga eftersom de kan innehålla konfidentiella uppgifter om enskilda medlemmar. Du som medlem har dock alltid rätt att få ta del av information som gäller dig. Är det något du undrar över, kan du vända dig till styrelsen.

Valberedningen

Har du intresse av att arbeta i bostadsrättsföreningen kan du bli invald i styrelsen, kontakta i så fall valberedningen eller styrelsen.