Om skadan är framme
Bra att veta om du råkar ut för en vattenskada
Rapportera skadan!
Det första du som boende ska göra är att anmäla skadan till ditt eget försäkringsbolag så snart den upptäcks samt vidta åtgärder för att begränsa skadan.
Informera styrelsen!
Styrelsen gör en en första visuell bedömning och kontaktar ex vis Polygon för utredning av skadan. Du som boende ansvarar för att styrelsen och fukttekniker får tillgång till din lägenhet för de besök som behövs för att utreda skadan.
Om skada konstaterats
Om skada kan konstateras och om skadan omfattas av föreningens försäkring gör styrelsen en skadeanmälan till föreningens försäkringsbolag Brandkontoret.
Utrivning av skadan
Om utredningen visar att det finns fukt i bostaden så måste föreningen boka utrivning av det skadade området. Vanligtvis, om det rör sig om en skada i ett badrum med tätskikt, så måste man riva ut hela badrummet. Ett skadat tätskikt måste i princip göras om i sin helhet om det har skadats.
Färdigställande av utrymmet
Föreningen färdigställer utrymmet fram till tätskiktet. Därefter står du som medlem för färdigställande. Här slutar föreningens ansvar – föreningen återställer inte tätskikt, ytskikt eller återinstallation av inredning.
Medlemmens ansvar
När föreningen har slutfört åtgärd av sin del av skadan får medlemmen ta över. Detta eftersom våra stadgar anger att ansvaret för tätskikt, ytskikt och inredning ligger på medlemmen. Medlemmen bör därför alltid kontakta sitt försäkringsbolag och göra upp med dem om hur skadan ska regleras. Det är viktigt att medlemmen själv får hålla i kontakterna med sitt försäkringsbolag, då det kan finnas många saker som ska regleras och utredas, exempelvis värdeberäkningar, åldersavdrag och ansvarsfrågor.
Det är att rekommendera att föreningen bara tecknar avtal med entreprenör för att åtgärda de skador som, enligt stadgarna, föreningen ska åtgärda. Medlemmen får själv teckna avtal med en entreprenör om återställandet av sina ytskikt. Inget hindrar att det är samma entreprenör som utför båda åtgärderna, vilket kan vara praktiskt, men avtalen bör vara skilda åt. På så vis uppstår ingen tvist mellan bostadsrättsföreningen och medlemmen om hur kostnaderna i efterhand ska fördelas.
Vem betalar?
Den som enligt stadgarna ska underhålla något ansvarar också för att betala för det. Men i vissa fall kan det föreligga försumlighet eller vållande. Det kan vara en bostadsrättshavare som fortsätter att duscha mot ett skadat ytskikt eller en förening som inte byter avloppsstammar fast det är känt att de sedan länge är uttjänta.
Om någon har förfarit ovarsamt kan motparten begära skadestånd. Den som vållat skadan får då betala den andre partens merkostnader på grund av skadan. Avdrag ska göras för ålder, men i övrigt får den som vållat skadan betala. Om det är tydligt att en medlem eller hyresgäst har förorsakat skadan genom försumlighet eller vållande, kan föreningen kräva ersättning av bostadsrättshavaren för sin självrisk.