Om föreningen

Föreningen bildades 1998 och består av lägenheter, radhus samt parhus. Här bor människor i alla åldrar, vilket bidrar till en trevlig boendemiljö.

Brf Vendelsö gård ligger naturskönt alldeles intill Drevviken. Bostadsrättsföreningen är relativt ny då husen byggdes 1998. Orten Vendelsö gård däremot har anor långt bak i tiden. 1610, på Karl IX:s tid, byggdes Vendelsö säteri. En stor huvudbyggnad med två flyglar. Ca 103 personer behövdes för att driva detta säteri med tillhörande trädgårdar och marker. Det enda hus som finns kvar idag är trädgårdsmästarbostället och södra flygelbyggnaden. Denna flygel kallar vi idag Bygdegården och den kan man hyra när man vill ställa till med fest. Den fina Vendelsö allé som sträcker sig upp till bygdegården planterades i slutet på 1800-talet.

Kring 1908 började säteriets mark att styckas upp till tomter för fritidshus och villor. Så började Vendelsö villaområde att växa fram. Här har det funnits affär, skola, bensinmack, dansbana, handelsträdgårdar, bageri, folkets park, en manuell telefonstation som öppnades 1909, busslinje mellan Vendelsö och Enskede (öppnades 1921) och inte minst båttrafik till Stockholm.